Fietsverlichting racefiets

Veilig fietsen in het donker

Om in de herfst- en wintermaanden je conditie een beetje op peil te houden, kun je andere sporten gaan doen zoals hardlopen of krachttraining. Veel racefietsers duiken deze maanden ook de sportschool in om te spinnen. Allemaal prima alternatieven. Maar veel wielrenners kiezen er voor om buiten te blijven fietsen. We geven je 3 tips om veilig in het donker je fietstrainingen af te werken.

1. Zorg voor goede fietsverlichting

Dit is natuurlijk een open deur, maar ken jij ook de regels voor fietsverlichting? Wist je bijvoorbeeld dat je lampjes niet mogen knipperen en dat je geen lampje op je helm mag bevestigen? Alle regels vind je op de website van de Rijksoverheid.

Hier vind je ook dat je reflectoren op de achterkant van je fiets, trappers en wielen of banden moet hebben. Deze zitten vaak niet op een racefiets. Ga je toch zonder deze reflectoren de weg op, dan riskeer je dus een boete. De kans dat je die krijgt is overigens erg klein. De meeste agenten waarderen het als jij er zoveel mogelijk aan hebt gedaan om goed zichtbaar te zijn (zie tip 2). Zeker als ze zien dat jij je goed aan de verkeersregels houdt.

Fietsverlichting is niet alleen belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Goede voorverlichting is ook belangrijk zodat je de weg voor je goed kunt zien.

2. Zorg dat je goed zichtbaar bent

Zorg naast goede fietsverlichting er ook voor dat je zelf goed zichtbaar bent. Draag kleding met reflecterende strepen en een reflecterend hesje. Bij webshops als Fietskledingvoordeel.nl kun je deze eenvoudig bestellen.

3. Kies de juiste wegen

Fiets bij voorkeur zoveel mogelijk op goed verlichte fietspaden en wegen en probeer wegen met veel verkeer te mijden. Het is dus niet handig om in de spits op de fiets te stappen. Daarbij helpt het als je op wegen fietst die je goed kent. Omdat je de weg goed kent, kom je minder voor verrassingen te staan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *