bandenspanning racefiets

De juiste bandenspanning

Een goede bandenspanning is belangrijk. Met te zachte banden fiets je niet lekker en te harde banden zijn ook niet fijn. Maar wat is de ideale bandenspanning en hoe bepaal je die?

Te zachte / harde banden

Met te zachte banden heb je een hogere rolweerstand waardoor je langzamer gaat, slijten je banden sneller en is de kans dat je een lekke band krijgt groter. Met te harde banden is de kans dat je lek rijdt ook groter. Hoe hoger de spanning op de band des te gemakkelijker een scherp voorwerp er doorheen snijdt. Daarnaast fietst het ook niet comfortabel. Waarschijnlijk is je fiets al redelijk stijf (omdat hij bijvoorbeeld van carbon gemaakt is) waardoor je oneffenheden in het wegdek al snel voelt. Maar met te harde banden zit je te “stuiteren” op je fiets, omdat je de dempende werking van de fietsband mist.

Een tip voor iets meer comfort:
Pomp je voorband iets (ongeveer 0,5 bar) minder hard dan je achterband. De meeste trillingen voel je namelijk via je stuur in je handen en armen.

Hoeveel bar?

Controleer regelmatig je bandenspanning. Een standaardregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kilo lichaamsgewicht. Dus als je 70 kilo weegt, pomp je je banden op tot 7 bar. De gedachte hierachter is dat hoe zwaarder je bent hoe meer je band wordt ingedeukt. Let hierbij op dat je niet de maximale bandenspanning overschrijdt. Deze staat meestal op van zijkant van de band.

Experimenteer

Zoals gezegd is bovenstaande een standaardregel. Als je route over veel wegen met klinkers of zelfs kasseien voert, moet je de bandenspanning verlagen. Wielrenners doen vaak heel geheimzinnig over hun bandenspanning, maar men zegt dat de profs in de kasseienklassieker Parijs – Roubaix tussen de 5 en 5,5 bar in hun banden hebben. Gaat de route over goed geasfalteerde wegen, dan kun je de standaardregel als leidraad aanhouden.

Experimenteer met je bandenspanning zodat je zelf kunt uitzoeken wat jij fijn vindt. De een vindt een lagere rolweerstand belangrijk en zal het verminderde comfort voor lief nemen. Hij zal op harde banden rijden. De ander vindt comfort belangrijker en zal dus iets minder lucht in zijn banden doen.

Hoeveel bar zit er in mijn fietsband?

Dan rijst nu misschien de vraag hoe je weet hoeveel bar er in de fietsband zit. Dat kun je meten met een fietspomp met drukmeter. Deze heb je al voor 2 tientjes.

Bonustip:
Krijg je geen lucht in je band? Het klinkt misschien krom, maar laat dan eerst flink wat lucht uit de band lopen en pomp de band dan op.

One thought to “De juiste bandenspanning”

  1. Door dit artikel te lezen, heb ik de bandenspanning van mijn fiets is nog een extra nagekeken en blijkt dat ik de banden steeds maar oppompte tot slechts 5 bar druk.
    Aangezien ik 70 kilo weeg, pomp ik ze nu op tot 7 bar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *