Fietsverlichting racefiets

Om in de herfst- en wintermaanden je conditie een beetje op peil te houden, kun je andere sporten gaan doen zoals hardlopen of krachttraining. Veel racefietsers duiken deze maanden ook de sportschool in om te spinnen. Allemaal prima alternatieven. Maar veel wielrenners kiezen er voor om buiten te blijven fietsen. We geven je 3 tips om veilig in het donker je fietstrainingen af te werken.

Krachttraining voor wielrenners - vijf tips om als fietser sterker te worden in de sportschool

In de herfst en winter wordt het fietsen buiten voor veel wielrenners minder aantrekkelijk. Velen duiken de wintermaanden dan ook de sportschool in. Ze houden de conditie op peil met spinning en / of doen aan krachttraining om de beenspieren en andere spieren in het lichaam sterker te maken. En dat is een goed idee. We geven je vijf tips om als fietser beter de winter uit te komen.

fietsveiligheid 10 tips om fietsongelukken te voorkomen - kopie

Jouw veiligheid op de fiets heb je voor een deel zelf in de hand. Wielrennen doe je op de openbare weg en op de fiets zal je dus de verkeersregels in acht moeten nemen. Die regels zijn er voor jouw en andermans veiligheid. Zoals we in de vorige blog over fietsveiligheid al concludeerden ben je als racefietser kwetsbaar. Met deze 10 tips kun je veilig de weg op.

Wielrenner in het verkeer

Wielrenners hebben een slechte naam onder ‘gewone’ mensen. Ze vinden dat wielrenners zich vaak asociaal gedragen: ze schelden op andere weggebruikers en gooien hun afval in de berm. Zoals bij iedere bevolkingsgroep zijn er altijd een paar die het voor de rest verpesten. In een voetbalstadion met 50.000 mensen zijn er een paar honderd man die rotzooi schoppen. En onder ‘ons wielrenners’ zijn er ook een paar die zich misdragen.